Top Ad 728x90

15,700 Jururawat baru diperlukan di seluruh negara

15,700 Jururawat baru diperlukan di seluruh negara

Seramai 15,700 pelatih jururawat baharu akan diambil secara berperingkat bagi menampung kekurangan jururawat di seluruh negara, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S.Subramaniam.

Beliau berkata sebanyak 2,861 jururawat lepasan kolej swasta telah dilantik Januari lalu, 111 lepasan institusi pengajian tinggi swasta serta 1,065 orang lepasan Kolej Kementerian Kesihatan pada Februari.

Seramai 5,000 pelatih jururawat telah diambil tahun lepas, katanya dalam sidang media selepas merasmikan sambutan Hari Jururawat Antarabangsa di sini Isnin.

Beliau berkata kerajaan juga menambah masing-masing satu jawatan jururawat bagi gred U54 dan U52, 10 jawatan untuk gred U48 dan 23 jawatan untuk gred U44.

Katanya selain memberikan latihan yang mencukupi kepada gologan jururawat, kementerian juga akan mengkaji untuk menambah bilangan pakaian seragam jururawat kepada lima pasang daripada tiga pasang setahun.

Dr Subramaniam berkata elaun mengupah menjahit pakaian seragam yang sebelum ini dibayar balik berdasarkan bayaran yang tercatit dalam resit, kini akan dibayar sepenuhnya melalui gaji mereka, sementara kementerian turut sedang mengkaji pembayaran tuntutan bayaran balik bagi pembelian kasut juga melalui gaji.

Beliau berkata negara kini mempunyai 117,305 orang jururawat dengan 80,055 orang daripadanya bertugas di sektor awam.

“Kini nisbah seorang jururawat adalah untuk 375 penduduk dan kita sedang berusaha secara berperingkat-peringkat supaya selepas ini nisbahnya bertambah kepada 1:300, 1:250 dan 1:200,” katanya.

– BERNAMA


BAGAIMANA UNTUK MENJADI JURURAWAT?

Semuanya ada dikupas di dalam Pakej Rujukan Jururawat

Pakej ini mengandungi;

Modul 1 - Panduan Kerjaya Jururawat   
Modul 2 - Permohonan Bagi Lepasan SPM   
Modul 3 - Permohonan Bagi Lepasan Diploma   
Modul 4 - Panduan Lengkap Temuduga   
Modul 5 - Panduan Penulisan Resume   
Modul 6 - Soalan Lazim Temuduga Jururawat   

BONUS! - Cara Memohon Jawatan Jururawat di Hospital Swasta

Maklumat lanjut : http://jvsecurepay.com/access/54fx/28?camp_id=1109


1 Comment:

  1. mavam mana nak semak status permohonan..? saya cari2 tak jumpa2 la..?ottoke..?

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90