Dian'z Bisnes Online Nurul Diana
Sesi temubual yang diatur bersama pengasas produk kecantikan Dian'z Beauty & Health, Nurul Diana Mohd. Pudzi di kediamannya di Bayan Lepas, Pulau Pinang berjalan dengan lancar.
Walaupun tidak mempunyai sebarang premis jualan, pemilik syarikat Dian'z Legacy Sdn. Bhd. itu tampak berjaya dalam bidang perniagaan yang diceburinya.
Sebaik tiba di pekarangan rumah teres yang dijadikan tempat kediaman dan simpanan stok produk, terdapat sebuah van milik Pos Malaysia Berhad (Pos Malaysia) sedia menunggu.
“Inilah kaedah yang saya gunakan dalam perniagaan. Semua produk yang ditempah para pelanggan akan dipos tidak kira di mana lokasi mereka berada.
“Sebab itu saya tidak perlukan premis perniagaan, cukup sekadar sebuah bilik untuk dijadikan pejabat dan tempat simpanan stok,” jelas Nurul Diana sebaik penulis bertanya mengenai kehadiran petugas Pos Malaysia itu.
Nurul Diana, 24, banyak bercerita mengenai penglibatan awal dalam perniagaan kosmetik yang diasaskannya itu.
Dia mula berjinak-jinak dalam perniagaan itu ketika sedang melanjutkan pengajian di Politeknik Sultan Idris Shah di Sabak Bernam, Selangor antara tahun 2010 hingga 2012.
“Pada tahun pertama pengajian, saya menghadapi masalah kewangan kerana saya bukan berasal dari keluarga berada. Tambahan pula ketika itu bapa saya sudah bersara dan ibu hanya suri rumah sepenuh masa.
“Bagi menampung perbelanjaan di kampus, saya mula berjinak-jinak menjadi pengedar produk kosmetik keluaran sebuah syarikat dari Korea Selatan dan hasilnya, saya berjaya meraih pendapatan sehingga RM500 sebulan.
“Sejak itu, saya mula menanam azam dengan mengumpul duit untuk mengeluarkan produk sendiri di negara ini.
“Selepas tamat pengajian, saya melaburkan kesemua RM30,000 hasil simpanan saya untuk menubuhkan syarikat dan memasarkan produk di bawah jenama Dian'z,” katanya yang sudah berumah tangga dan dikurniakan seorang cahaya mata.
Dia memilih untuk menjalankan perniagaan secara dalam talian kerana ia lebih mudah dan mempunyai pasaran yang luas.
Katanya, dengan cara itu, dia dapat menjimatkan kos kerana tidak perlu menyewa bangunan kedai untuk dijadikan pejabat selain hanya memerlukan tenaga pekerja yang minimum.
“Terus terang saya katakan, perniagaan online menjadi nadi perniagaan saya kerana melalui cara ini, pelanggan boleh membeli produk keluaran syarikat saya tidak kira di mana mereka berada dan pada bila-bila masa.
“Malah, saya juga boleh menghantar produk yang ditempah terus ke rumah mereka dengan hanya menggunakan perkhidmatan pos dengan kos yang berpatutan,” katanya.
Jelasnya lagi, dia turut mengakui perniagaan secara online memang banyak membantu mempromosikan produk keluarannya secara tidak langsung kerana ia boleh diakses semua orang yang melayari laman sosial Facebook syarikatnya.
Bercerita mengenai Floral Mask yang merupakan produk pertama keluaran syarikatnya, Nurul Diana memberitahu, ia mula dipasarkan pada awal tahun 2013 dan merupakan satu-satunya topeng muka atau mask berwarna ungu yang berada di pasaran negara ini.
“Kebiasaannya mask yang dijual di pasaran berwarna putih atau hitam. Bagi memberikan sedikit kelainan, saya keluarkan mask berwarna ungu untuk nampak lebih feminin.
“Floral Mask mempunyai moisture complex untuk merawat masalah kulit kering dan kusam, vitamin A, B3, C dan E (masalah jerawat dan jeragat), Q10 (menegangkan kulit muka) selain asid hialuronik bagi melindungi kulit dari pencemaran dan radiasi UV,” katanya.
Permintaan tinggi
Sejak dipasarkan dua tahun lalu, Floral Mask yang dijual pada harga RM39.90 setiap satu mendapat permintaan yang sangat menggalakkan daripada pengguna. Dia perlu menghantar kira-kira 10,000 tiub kepada para pelanggan setiap minggu.
Selain itu, syarikat tersebut turut mengeluarkan produk Vitamin C & E + Whitening Collagen bagi merawat kulit yang bermasalah.
Menurut Nurul Diana, ia diperbuat daripada campuran vitamin C dan E selain kolagen berasaskan ikan talapia dan gluthone.
“Produk vitamin ini pula berfungsi sebagai agen pelembap dan merawat sel kulit mati selain mampu mengembalikan keanjalan dan ketegangan kulit.
“Ia juga sesuai untuk ibu yang mengandung dan menyusukan bayi selain boleh diambil oleh mereka yang alergi kepada makanan laut,” katanya dengan memberitahu produk berkenaan telah dipasarkan sejak hujung tahun 2013.
Produk terbaharu iaitu S Popping Crystal pula dipasarkan pada Januari lalu dan ia sangat berkesan untuk membantu pengguna membakar lebih banyak kalori bagi menurunkan berat badan serta mengembalikan bentuk tubuh yang diinginkan.
Nurul Diana memberitahu, kesemua produk tersebut hanya dijual menerusi pembelian secara online dalam laman sosial Facebook Dian'z Beauty & Health.
“Sehingga kini, saya sudah mempunyai kira-kira 400 pengedar sah di seluruh negara dan mereka yang berminat untuk menjadi pengedar masih dialu-alukan.
“Saya juga ingin menjelaskan bahawa ketiga-tiga produk keluaran Dian'z Healt & Beauty mendapat pengiktirafan halal dan diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Jadi, gunalah tanpa ragu-ragu kerana ia 100% halal.
“Cuma saya minta agar pengguna berhati-hati supaya tidak terbeli produk Dian'z tiruan kerana saya sudah mengesan ada produk Floral Mask tiruan dipasarkan di kedai-kedai dan bentuk pembungkusannya sangat menyerupai produk tulen keluaran kami,” tegasnya dengan memberitahu laporan dan aduan mengenainya telah dibuat kepada KKM untuk tindakan lanjut.
Pengguna yang ingin mendapatkan penjelasan mengenai produk berkenaan boleh mengunjungi laman sosial Facebook syarikat atau menghubungi pengurus pemasaran, Zulkifli Hashim di talian 017-4020308 dan Ibrahim Mohamad di talian 019-6947352.
- Kosmo!