Top Ad 728x90

, ,

Mesir temui lebih 100 keranda kuno yang masih kukuh

 

Mesir mengumumkan penemuan lebih 100 keranda yang masih kukuh iaitu harta karun kuno yang dianggap sebagai satu penemuan terbesar tahun ini.

Keranda kayu yang tertutup itu dikatakan adalah milik pegawai tinggi Mesir purba.

Ia ditemui di tiga kubur pada kedalaman 12 meter di perkuburan Saqqara di selatan Kaherah.

Ahli arkeologi membuka satu keranda untuk mendedahkan seorang mumia dibungkus dengan kain kafan yang dihiasi dengan gambar hieroglif berwarna terang.

Saqqara adalah tempat pengkebumian ibu kota Mesir kuno Memphis iaitu Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Penemuan terbesar itu berlaku kira-kira sebulan selepas ahli arkeologi di kawasan itu menjumpai 59 keranda kayu lain yang terpelihara dan bertutup, dipercayai berusia 2,500 tahun yang lalu.

Menteri Antik dan Pelancongan, Khaled al-Anany, berkata Saqqara masih belum mendedahkan semua isinya kerana ini adalah harta karun.

"Kerja menggali masih diteruskan. Setiap kali kita mengosongkan serpihan kubur, kita menjumpai jalan masuk ke tempat lain.

"Lebih 40 patung dewa kuno dan topeng penguburan juga ditemui," katanya.

Katanya, penemuan itu akan diedarkan ke beberapa muzium di Mesir termasuk Muzium Besar Mesir yang belum dibuka di dataran tinggi Giza.

Beliau mengaitkan banyak penemuan di Saqqara dalam kerja penggalian yang dilakukan dalam beberapa tahun ini, malah akan mengumumkan beberapa penemuan baharu.

Ahli arkeologi juga berharap dapat menemui bengkel kuno untuk pembuatan keranda kayu untuk mumia tidak lama lagi, menurut Mostafa Waziri iaitu Setiausaha Agung Majlis Tertinggi Antikuiti.

Mesir berharap penemuan arkeologi akan mendorong pelancongan, iaitu sektor yang mengalami banyak kejutan sejak pemberontakan tahun 2011 hingga wabak COVID-19 hari ini. 

Sumber : AFP

 

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90