Pihak KWSP sudah mengeluarkan Semakan Status Keputusan Permohonan i-Sinar KWSP. Semakan boleh dibuat di : https://isinar.kwsp.gov.my/check-status
SOALAN LAZIM i SINAR KWSP
1. Apa itu i-Sinar?
i-Sinar merupakan kemudahan untuk Ahli KWSP yang terjejas dalam
tempoh krisis COVID-19 bagi membantu mereka meneruskan kelangsungan
hidup.
2. Apakah kriteria untuk saya memohon i-Sinar?
Kriteria kelayakan terbahagi kepada 2 kategori seperti di bawah:
Kategori 1 |
Kategori 2 |
Ahli yang belum mencapai umur 55 tahun, dan:
- Anda sudah lama tidak mencarum
- Anda seorang suri rumah
- Anda bekerja sendiri dan bekerja di sektor ekonomi gig
- Anda hilang pekerjaan
- Anda diberi cuti tanpa gaji
- Anda hilang sumber pendapatan
Tiada dokumen perlu disertakan bersama permohonan. Kelulusan secara automatik berdasarkan data dalaman KWSP:
- Tiada caruman dengan KWSP sekurang-kurangnya dua (2) bulan berturut-turut semasa permohonan; ATAU
- Mengalami pengurangan gaji pokok sebanyak 30% dan ke atas sejak 1 Mac 2020.
|
Ahli yang belum mencapai umur 55 tahun, yang mengalami
pengurangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30% dan ke atas (jumlah
gaji, elaun dan elaun kerja lebih masa) sejak 1 Mac 2020.
Permohonan ini perlu disertakan bersama dokumen berikut:
- Slip gaji sebelum dan selepas pengurangan pendapatan; DAN
- Notis pemberhentian atau pemotongan elaun dan/atau tuntutan kerja lebih masa; DAN/ATAU
- Jika dokumen di atas tidak boleh dikemukakan, sebarang
dokumen sokongan lain seperti penyata bank atau surat pengesahan majikan
akan diberi pertimbangan.
|
3. Bila dan bagaimanakah saya boleh memohon i-Sinar?
- Sekiranya anda tergolong dalam Kategori 1, anda boleh mula memohon pada 21 Disember 2020.
- Bagi anda yang tergolong dalam Kategori 2 pula, permohonan boleh dibuat bermula 11 Januari 2021.
- Permohonan i-Sinar hanya secara online di laman web isinar.kwsp.gov.my
4. Apakah perkara penting yang perlu saya lakukan sebelum memohon i-Sinar?
- Bagi melancarkan urusan permohonan nanti, anda digalakkan untuk mendaftar nombor telefon bimbit anda di cawangan atau kios KWSP dan mengemas kini maklumat melalui aplikasi atau portal i-Akaun.
- Pastikan akaun bank yang diberikan kepada KWSP semasa pendaftaran:
- Masih aktif
- Milik anda
- Bukan Akaun Bersama (Joint Account)
Nota:
- Pastikan urusan pendaftaran nombor telefon bimbit anda di kios atau cawangan KWSP dirancang sebaik mungkin.
- KWSP sentiasa mengamalkan SOP yang ketat sepanjang tempoh
pandemik ini sebagai langkah-langkah penting untuk menjaga kesihatan dan
keselamatan ahli.
6. Bila dan bagaimanakah pembayaran i-Sinar saya akan dibuat?
- Bagi kategori 1, pembayaran pertama i-Sinar akan dibuat bermula pertengahan Januari 2021.
- Bagi kategori 2, status permohonan akan dimaklumkan kepada
ahli dalam masa dua hingga tiga minggu selepas permohonan dibuat.
Pembayaran akan dilaksanakan sebelum akhir bulan berikutnya, selepas
kelulusan diberi.
- Pembayaran selebihnya akan dibuat secara bulanan mengikut jumlah dan tempoh permohonan anda.
- Pembayaran akan dilakukan melalui kaedah pengkreditan terus (direct credit) ke dalam akaun bank milik anda.
7. Berapakah amaun kelayakan i-Sinar?
Amaun kelayakan i-Sinar adalah berdasarkan baki simpanan Akaun 1 Ahli seperti berikut:
Baki Simpanan Akaun 1: RM100,000 dan ke bawah |
Baki Simpanan Akaun 1: Lebih dari RM100,000 |
Pengeluaran sehingga RM10,000 (Tertakluk kepada baki simpanan minimum RM100 dalam Akaun 1). |
Pengeluaran sehingga 10% daripada simpanan (Tertakluk kepada amaun maksimum RM60,000). |
Bayaran bulan pertama mengikut pilihan anda sehingga maksimum RM5,000. |
Bayaran bulan pertama mengikut pilihan anda sehingga maksimum RM10,000. |
Bayaran selebihnya adalah minimum RM1,000 sebulan (Tertakluk
kepada baki bayaran bulan terakhir dengan amaun bayaran minimum RM50)
Dibayar dalam tempoh sehingga 6 bulan.
|
Bayaran selebihnya adalah minimum RM1,000 sebulan.
Dibayar dalam tempoh sehingga 6 bulan.
|
Baki Akaun 1 |
Amaun pengeluaran maksimum |
Pembayaran bulan pertama |
RM4,500 |
RM4,400 |
RM4,400 |
RM10,000 |
RM9,900 |
RM5,000 |
RM70,000 |
RM10,000 |
RM5,000 |
RM100,000 |
RM10,000 |
RM5,000 |
|
Baki Akaun 1 |
Amaun pengeluaran maksimum |
Pembayaran bulan pertama |
RM100,001 |
RM10,000 |
RM10,000 |
RM500,000 |
RM50,000 |
RM10,000 |
RM800,000 |
RM60,000 |
RM10,000 |
|
8. Adakah saya perlu membayar semula amaun i-Sinar yang dikeluarkan?
Anda tidak perlu membayar semula.
9. Jika saya telah memohon Pengeluaran i-Lestari, bolehkah saya memohon i-Sinar?
Boleh. Anda yang sedang menerima bayaran bulanan Pengeluaran i-Lestari juga boleh memohon i-Sinar.
Sumber : KWSP
Adha Zain