Potongan komisyen, beban kerja punca pekerja J&T mogok
Tidak berpuas hati dengan pemberian bonus berdasarkan prestasi dan perubahan struktur bayaran komisen secara unilateral yang menyebabkan pendapatan pekerja berkurangan menjadi punca berlaku mogok oleh beberapa pekerja syarikat kurier J&T Ekspress (Malaysia) Sdn. Bhd.
Kementerian Sumber Manusia dalam satu kenyataan memaklumkan, berdasarkan siasatan terhadap beberapa premis perniagaan syarikat di Perak, Melaka, Johor dan Selangor mendapati ia antara lain berpunca akibat bebanan kerja dialami pekerja-pekerja di bahagian gudang berikutan peningkatan mendadak bungkusan yang diterima.
Bagaimanapun, kenyataan itu menjelaskan, pihak majikan memaklumkan isu tersebut sudah selesai dan hanya cetusan salah faham antara majikan dan pekerja yang menyebabkan kejadian itu berlaku.
“J&T telah mengeluarkan kenyataan permohonan maaf kepada para pelanggan dan menjelaskan tentang sistem pemberian bonus kepada kakitangan yang menjadi punca ketidakpuasan hati kakitangan J&T.
“Oleh itu, para majikan digesa supaya sentiasa mengadakan perbincangan dengan pekerja terlebih dahulu sebelum membuat sebarang perubahan melibatkan kepentingan pekerja,” kata kenyataan itu.
Terdahulu, tular video berdurasi 15 saat yang menunjukkan beberapa pekerja J&T dilihat melemparkan barangan sambil disambut teriakan oleh pekerja lain. Kejadian itu dilaporkan berlaku di Perak.
Sementara itu, J&T Express Malaysia Perak sudah meminta maaf secara bertulis atas sikap pekerja mereka dalam urusan mengagihkan bungkusan.
Untuk rekod, situasi dihadapi pekerja syarikat J&T hampir sama
dengan syarikat penghantar makanan Foodpanda pada 2019 apabila
kebanyakan penghantarnya mogok di seluruh negara akibat tidak puas hati
dengan skim pembayaran baharu yang dikatakan tidak menjamin kebajikan
mereka.
Sumber : UTUSAN