Pegawai kanan polis didakwa membunuh Zaharif

 


Pegawai kanan polis berusia 44 tahun yang didakwa melanggar seorang pelajar Tingkatan Lima, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ipoh, pada Isnin, atas tuduhan membunuh.

Pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan ke atas Mohd Nazri Abdul Razak, dibacakan di hadapan hakim Mahkamah Majistret S. Punitha.

Mohd Nazri memasuki kamar mahkamah pada pukul 9 pagi dengan sehelai kain menutupi mukanya.

Tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada tertuduh.

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu terhadap Muhammad Zaharif Affendi Muhd Zamrie, 17, antara pukul 12.05 tengah hari dan 12.40 tengah hari di Jalan Taman Jati 1, dekat SMK Jati pada 15 Disember.

Timbalan Pendakwa Raya diketuai oleh Azlina Rasdi, Khairul Azreem Mamat, Wan Azimah Yaacob, Afzainizam Abdul Aziz, Saiful Akmal Mod Said, Nasrul Hadi Abdul Ghani, Geetha AP Jora Singh dan Low Qin Hui.

Manakala tertuduh diwakili peguam, Jacky Loi Yap Loong.

Tiada ikat jamin ditawarkan kepada tertuduh dan mahkamah menetapkan 7 Februari 2024 bagi sebutan semula kes.

Allahyarham Muhammad Zaharif Affendi yang juga calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) maut selepas didakwa dilanggar pegawai kanan polis berdekatan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jati, Meru, pada Jumaat lalu.

Sebelum kejadian, konflik dikatakan tercetus antara pegawai kanan polis berkenaan dan mangsa susulan tindakan remaja tersebut membuat bunyi bising menggunakan ekzos motosikalnya.

Laporan bedah siasat mendapati punca kematian mangsa adalah disebabkan kecederaan di bahagian dada dan abdomen akibat kemalangan jalan raya. 

Sumber : The Star

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url