Top Ad 728x90

13 juta berpeluang kerja separuh masa

Lebih 13 juta pekerja sektor awam dan swasta dijangka dapat melakukan pekerjaan separuh masa apabila peraturan baru mengenai perkara itu siap dalam tempoh dua bulan lagi, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S Subramaniam hari ini.

Beliau berkata, Peraturan Penggajian Pekerjaan Separa Masa yang digubal oleh kementeriannya telah diserahkan kepada pejabat Peguam Negara untuk kelulusan.

“Apabila kita mendapat kelulusan itu, ia akan dilaksanakan bagi membolehkan mana-mana pekerja sama ada awam atau swasta untuk bekerja separuh masa,” katanya kepada pemberita selepas menerima memorandum mengenai pekerja daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM) di sini.

Beliau berkata, peraturan itu akan mengandungi terma-terma dan syarat-syarat mengenai penggajian pekerja separuh masa dan perlindungan bagi pekerja dan majikan.

“Perlindungan ini penting supaya kepentingan kedua-dua pekerja dan majikan dapat dipelihara sekiranya berlaku pelanggaran apa-apa syarat,” katanya.

Beliau berkata, peraturan itu juga akan menetapkan sama ada majikan dan pekerja perlu mencarum kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

Subramaniam berkata, konsep pekerjaan separuh masa tidak hanya melibatkan bekerja selepas waktu pejabat tetapi juga bentuk pekerjaan lain seperti seorang suri rumah yang hanya ingin bekerja untuk dua jam dan sebagainya.

Beliau berkata, bagi kakitangan awam yang ingin bekerja selepas waktu pejabat, mereka masih perlu mendapatkan pengesahan dan kelulusan ketua jabatan.

‘‘Bagi pekerja swasta pula, ia tertakluk kepada perjanjian antara mereka dan majikan mereka,” katanya.

Mengenai Tabung Pemberhentian Pekerja yang akan dikendalikan oleh Perkeso, Subramaniam berkata, Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) kini di peringkat terakhir dalam memberi cadangan kepada kementerian mengenai sistem yang paling sesuai dalam melaksanakan tabung itu.

– Bernama

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90