Top Ad 728x90

Celcom Broadband & Nokia Bluetooth Modem


Oleh REY
http://www.artmywork.co.cc/

Saya ada satu permasalahan yang memerlukan kebijaksanaan? Apakah saya perlu melanggan Celcom broadband dengan pakej minimum bulanan RM68 dengan starter kira-kira RM300 untuk dapatkan set broadband yang terdiri daripada stick modem dengan SIM Card. Sedangkan dalam masa yang sama di tempat kediaman sekarang terdapat rangkaian public wifi percuma tanpa perlu bayar apa-apa untuk menggunakan kemudahannya. Walau bagaimanapun, perkhidmatan wifi tersebut tidak sentiasa lancar bahkan kadang-kadang dalam sehari suntuk tiada liputan rangkaian mungkin sedang diselenggara. Lebih teruk lagi pernah tiada rangkaian selama seminggu.

Hanya semata-mata untuk mendapatkan perkhidmatan rangkaian internet berterusan dan lebih meluas, melanggan Celcom broadband adalah suatu pilihan yang tepat, tetapi semua itu memerlukan kos namun berbaloi. Jadi, dalam situasi rangkaian internet public wifi sedang diselenggara ataupun ketika balik kampung tiada rangkaian percuma tersebut maka keperluan mendapatkan Celcom broadband adalah perlu. Namun, bukanlah dengan menjadi pelanggan tetap membayar sekurang-kurangnya RM68 sebulan. Sebaliknya hanya menggunakan rangkaian Celcom broadband ketika perlu sahaja.

Sekiranya anda melayari website Celcom broadband, anda boleh dapati perkhidmatan langganan harian serendah RM6 dan mingguan RM20. Dengan adanya pengetahuan tentang teknikal bluetooth telefon bimbit serta gateaway code pelayaran internet menerusi komputer yang mempunyai bluetooth. Kini, telefon bimbit model biasa (bukan java atau smartphone) Nokia 2630 saya boleh berfungsi sebagai modem sama seperti modem yang kita beli jika kita melanggan bulanan RM64 Celcom broadband.

Apa yang perlu dilakukan adalah cuma tetapkan konfigurasi antara telefon bimbit dengan komputer anda sebagai PC Pair. Anda boleh menetapkan fungsi telefon bimbit anda bukan sahaja semata-mata untuk pemindahan data tetapi juga boleh menjadi modem, network access, fax dan serial port. Sekiranya hendak menggunakan internet gunakan sambungan Dial-up Networking dan anda akan menggunakan rangkaian Celcom broadband. Sebelum itu pastikan anda melanggan sama ada untuk sehari RM6 atau seminggu RM20, jika tidak prepaid anda akan dikenakan caj RM0.10 bagi setiap 10kb. Dalam sehari sahaja bukan RM6 yang habis tetapi berpuluh RM.

Mungkin tidak ramai yang mengetahui kod dial-up untuk masuk ke rangkaian internet Celcom broadband melalui komputer. Biasanya mereka yang melayari internet menggunakan Smartphone akan terus dapat melayari internet melalui paparan kecil telefon mereka. Tetapi sekiranya telefon bimbit itu dijadikan sebagai modem memerlukan dial-up kod atau nombor. Kod yang perlu anda gunakan ialah *99#.

Pengetahuan teknikal sebegini telah berjaya menyelesaikan masalah 'pembaziran' dan terputus 'rangkaian' internet. Dengan menggunakan free public wifi maka boleh menjimatkan kos, jika menggunakan rangkaian Celcom broadband harian maka perhubungan internet masih dapat diteruskan ketika rangkaian percuma menghadapi masalah atau tiada liputan dikawasan kampung halaman tetapi ada liputan rangkaian Celcom broadband tak kira sama ada GPRS, Edge, 3G ataupun HSDPA. Justeru itu, kita perlu bijak membuat keputusan supaya boleh membuat pilihan yang terbaik mengikut kemudahan, keadaan dan tempat.

Mungkin ada yang beranggapan bahawa Celcom broadband semata-mata boleh digunakan pada komputer dengan membeli pakej bulanan RM68 + RM300 (SIM Card + Stick modem). Celcom broadband adalah liputan yang membolehkan sambungan ke rangkaian internet. Untuk menggunakannya ada pilihan selain pakej tersebut, sama ada melalui smartphone atau menjadikan telefon sebagai modem dan melayari menerusi komputer. Namun bagi mereka yang tiada pilihan rangkaian lain dan perlu sentiasa berhubung 24 jam sebulan maka pakej RM68 adalah perlu. Bagi mereka yang ada pilihan lain, perlu bijak memanfaatkan setiap pilihan tersebut.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90