Jumaat, September 25, 2009

Ganjaran ibarat berpuasa satu tahun

Mengenai puasa enam hari pada Syawal Rasul SAW bersabda: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian meneruskannya dengan enam hari pada Syawal, akan mendapat ganjaran seolah-olah dia berpuasa setahun.” (Riwayat Muslim, Tarmizi, Abu Daud dan Ibn Majah)

Ibnu Qudamah menyebut dalam kitabnya Mughni, riwayat Said daripada Sauban ra berkata, sabda Rasul SAW: “Sesiapa berpuasa Ramadan sebulan bersamaan 10 bulan dan puasa enam hari pada Syawal, maka sempurnalah setahun.”

Ini bermakna satu kebajikan digandakan 10 dan enam hari dengan ganjaran 60 hari, Demikianlah 12 bulan iaitu setahun.

Imam Nawawi mengulas hadis di atas sebagai: “Ini bukti jelas bagi Imam Syafie, Imam Ahmad dan Daud atas alasan menggalakkan kita berpuasa enam”.

Pengarang kitab Al-Hidayah dan pengarang lain menyarankan ia dilakukan berturut-turut. Namun, Imam Abu Hanifah dan sebahagian ulama mazhab Syafie antaranya Abu Yusuf berpendapat dipisahkan lebih baik dan disunatkan kerana membezakan dengan puasa penganut kristian dan meraikan kaum keluarga.

Adakah boleh niat qada Ramadan bersama puasa sunat enam?

Berlaku khilaf (perbezaan) pendapat di kalangan ulama mazhab Syafie. Pendapat terkuat mengatakan perlu diasingkan antara kedua-duanya jika kita memang mampu berbuat demikian. Namun, ada pendapat ulama seperti pengarang kitab Asnanul Matalib dan Hasyiah (Syarah kepada kitab Nihayah) menyatakan boleh digabungkan kedua-duanya.

Apabila ada pertembungan puasa qada dan puasa enam, kita boleh memilih seperti berikut:

Terbaik ialah menyelesaikan dulu qada, diikuti puasa enam.

Jika kita tidak mampu melakukannya pada Syawal, dulukan puasa enam dan qada pada bulan lain kerana masih ada 11 bulan.

Jika tidak mampu melakukan puasa itu berasingan, harus kita niatkan kedua-duanya dalam satu puasa mengikut pendapat yang mengatakan: “Qada puasa pada Syawal dapat menampung puasa sunat secara serentak”.

Boleh diikuti semua pendapat ini, namun pandangan pertama ialah yang terbaik.

- BERITA HARIAN
           

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts