Top Ad 728x90

, ,

Bebaskan masjid daripada unsur politik

Oleh MUNIR AFIRUDDIN WAHAB

Sebagai sebuah negara Islam membangun yang moden, Malaysia cukup dikenali dengan pembinaan masjid-masjid besar dari segi saiz, reka bentuk yang cantik dan unik serta kelengkapan dan peralatannya yang canggih.

Selain berfungsi sebagai tempat umat Islam tanpa mengira bangsa dan budaya mengerjakan ibadah terutamanya menunaikan sembahyang berjemaah, masjid juga menjadi tempat umat Islam menjalankan pelbagai aktiviti keagamaan seperti ceramah, musyawarah, kelas pendidikan dan juga aktiviti keagamaan yang lain.

Namun begitu, kepelbagaian fahaman politik di kalangan umat Islam yang secara majoritinya berbangsa Melayu di negara ini dilihat telah mula membenihkan golongan yang fanatik, yang tanpa mengira tempat dan keadaan cuba melebarkan fahaman politiknya.

Golongan ini bergerak secara berselindung melalui ceramah-ceramah dan majlis-majlis di masjid-masjid terutamanya di negeri-negeri yang dikuasai oleh pembangkang.

Persoalannya ialah mengapa perlu berpolitik di masjid? Mengapa perlu umat Islam terutamanya orang Melayu memperkatakan tentang politik di masjid? Mengapa perlu berparti di masjid? Mengapa masjid dijadikan medan untuk menjalankan 'dakwah' yang bersifat politik? Mengapa tidak masjid sebagai sebuah institusi yang suci dikecualikan dan 'dibebaskan' dari unsur-unsur politik seperti ini?

Penulis bukanlah cenderung kepada pihak pemerintah mahu pun pembangkang, cuma tidak mahu sikap 'politik tidak bertempat' ini ada di masjid. Kita mahu umat Islam tanpa mengira latar belakang fahaman politik dapat menjalankan ibadah dengan selesa dan aman.

Lupakan persengketaan politik bila bersama di masjid. Bila perkara ini berlaku barulah perpaduan kita sesama Islam dan bangsa Melayu khususnya dapat menjadi realiti, seterusnya dapat menandingi kemajuan bangsa-bangsa lain di negara ini dan juga di peringkat global.

Sebagai ingatan, kesucian institusi masjid hendaklah dipelihara oleh umat Islam sendiri. Adalah amat menyedihkan jika sikap dan ketaksuban kita kepada sesuatu fahaman politik akhirnya akan menjadikan institusi masjid tidak dihormati, juga tidak dapat berfungsi dengan sebenar-benarnya.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90