Top Ad 728x90

,

Surea Chocolate - Berguru dari Internet

Untungnya hidup di zaman Internet yang disifatkan sebagai dunia tanpa sempadan. Bagi yang tahu menghargai kemudahan Internet ini, ia bagai gedung yang sarat dengan ilmu yang begitu mudah dilayari hanya dengan klik di hujung jari.

Pengasas Surea Chocolate, Siti Shuhada Abu Bakar atau lebih dikenali sebagai Sue, 29, antara yang menjadikan laman web dan juga You Tube sebagai 'guru' untuk mempelajari cara membuat coklat.

Justeru, Sue tidak perlu mengeluarkan belanja untuk membayar yuran bagi menghadiri kelas.

''Dari Internet saya mula mempelajari asas cara membuat coklat,'' katanya ketika ditemui di Bandar Mahkota, Cheras, Selangor, baru-baru ini.

Sue memberitahu, tidak cukup dengan itu beliau juga mempelajari teknik untuk membuat corak bagi menghias coklat.

Jelas Sue, lebih menarik apabila pemilik laman web tersebut sudi berkongsi pengalaman setiap kali dia membcuba membuat coklat dan teknik melukis coraknya.

Selain berkongsi pengalaman, kata Sue, beliau juga turut membeli bahan bagi membuat coklat, acuan serta kelengkapan peralatan lain menerusi laman web.

''Lagi pun di negara Barat sudah lama mempelopori bidang membuat coklat di rumah dengan teknik menghias yang kreatif dan hebat,'' katanya.

Bekas lulusan Senireka Grafik dari Universiti Limkokwing itu memberitahu, beliau hanya mengambil masa selama empat bulan untuk mempelajari teknik membuat dan menghiasai coklat sehingga betul-betul berjaya.

Beliau yang suka makan coklat mengakui sekian lama menyimpan hasrat untuk mecipta coklat jenamanya sendiri.

''Saya membuat percubaan demi percubaan supaya dapat menghasilkan coklat dalam pelbagai bentuk dan juga perisa,'' katanya.

Selain itu, katanya, beliau menggunakan ilmunya dalam bidang grafik untuk menghias setiap coklat yang dihasilkan.

Setelah yakin dengan dirinya, Sue membuat keputusan menjual coklat buatannya yang pertama di pusat membeli-belah Amcorp Mall.

''Sesuatu yang tidak dijangkakan apabila 600 batang coklat berjaya dijual dalam masa tiga hari,'' katanya.

Sue akui beliau tidak menjangka sama sekali coklatnya akan mendapat sambutan begitu hebat.

Malah ramai yang rasa kagum dengan coklat ciptaannya.

Sejak itu Sue mula merancang untuk lebih serius dalam bidang pembuatan coklat.

Dengan dibantu oleh adiknya, Nadiah, 23 dan sepupu, Nur Syaniza Abdul Rashid, 31, perniagaan Surea Chocolate semakin berkembang sejak setahun lalu.

''Setakat ini Surea Chocolate menyediakan lebih 200 corak seperti bunga, binatang, kartun atau buah-buahan dan pelbagai lagi,'' katanya.

Katanya, kebanyakannya coklat dibentuk seperti lollipop yang bukan sahaja diminati kanak-kanak malah boleh disesuaikan untuk majlis perkahwinan, hari lahir dan sebagai cenderamata.

''Setiap coklat lollipop dijual dengan harga RM1.50 bagi seberat 22 gram dan harganya bergantung kepada berat dan jenis hiasannya,'' katanya.

Jelas Sue, harga jualan itu amat berpatutan memandangkan kerja-kerja untuk menghiasnya bukan mudah serta mengambil masa.

Katanya, proses untuk membuat coklat lebih kurang 15 minit bermula dari proses pembekuan coklat dalam acuan sehinggalah kepada menghias.

''Mewarna adalah bahagian paling sukar dan perlu dilakukan dengan berhati-hati supaya setiap warna yang dilarik di atas corak nampak kemas dan rapi,'' katanya.

Sehubungan itu, katanya, tugas menghias permukaan coklat bukan mudah kerana ia memerlukan ketekunan dan kesabaran.

Lebih membanggakan lagi, Surea Chocolate juga melangkah setapak lagi iaitu membuka kelas asas bagi yang berminat untuk membuat coklat di rumah.

Sue memberitahu, untuk tempahan dan maklumat mengenai kelas asas itu boleh diperoleh dari laman web sureacentre.blogspot.com

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90