Top Ad 728x90

Cityliner henti khidmat di enam negeri

KOTA BHARU - Konsortium Transnasional Bhd. (KTB) mungkin menghentikan sepenuhnya perkhidmatan bas henti-hentinya, Cityliner, di enam negeri bulan depan sekiranya tidak ada pihak dapat membantu menyelesaikan masalah syarikat itu yang mengalami kerugian.

Pemberhentian perkhidmatan itu dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu, Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Pahang melibatkan 80 laluan dan 400 buah bas.

Pengarah Eksekutif KTB, Tengku Hasmadi Tengku Hashim berkata, dengan kerugian kira-kira RM300 juta yang ditanggung kini, syarikat tersebut terpaksa mengambil tindakan itu bagi mengelak terus menanggung kerugian setiap tahun.

"Kami juga belum menerima sebarang hitam putih daripada pihak-pihak yang dikatakan berjanji mahu membantu menyelesaikan isu ini termasuk kerajaan-kerajaan negeri dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)," katanya di sini semalam.

Tengku Hasmadi berkata, pihaknya akan berunding dengan kerajaan Negeri Sembilan hari ini dalam usaha membantu pihak syarikat menyelesaikan isu itu.

"Begitu juga dengan kerajaan negeri Kelantan yang belum ada tindakan proaktif diambil walaupun mereka pada dasarnya bersetuju membantu meringankan kerugian syarikat," katanya.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini dilaporkan berkata, kerajaan negeri memperuntukkan bantuan RM100,000 sebulan selama empat bulan kepada anak syarikat KTB, Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (SKMK) yang mengendalikan perkhidmatan Cityliner di negeri itu bagi mengurangkan beban kos operasi.

- Bernama

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90