Top Ad 728x90

Menjimatkan tenaga di dapur

PENING memikirkan bil elektrik atau gas yang melambung setiap bulan? Berikut beberapa tip mudah yang dapat menjimatkan tenaga ketika memasak di dapur.

1. Tutup periuk atau kuali ketika masak untuk mengelak kehilangan haba.

2. Pastikan kuali atau periuk yang digunakan cukup meliputi lingkaran tungku dapur. Jika anda masih nampak lingkaran tersebut terlebih daripada periuk atau kuali bermakna anda membazirkan tenaga dan memerlukan kuali yang lebih besar.

3. Cuba guna satu periuk saja. Stew, sup dan masakan lain hanya memerlukan satu tungku untuk memasak dan ia masih tetap enak dan memuaskan hati.

4. Sejurus sebelum masakan anda masak sepenuhnya, tutup suis api dan biarkan kepanasan pada kuali atau periuk meneruskan proses memasak.

5. Semakin kurang menggunakan cecair atau lemak untuk memasak semakin cepat tempoh memasak.

6. Cuba masak lebih daripada yang anda rancangkan dan bekukan dalam ruang penyejuk beku sebagai 'makanan segera' buatan anda sendiri.

7. Makanan berlebihan mengambil kurang tenaga untuk dipanaskan semula di dapur berbanding di dalam ketuhar.

8. Bagi yang gemar makan pasta, masak lebih kemudian tapis dan masukan minyak zaitun sebelum disimpan dalam peti sejuk. Jadi anda tidak perlulah merebus air semula.

9. Jika anda ada periuk tekanan itu sangat baik kerana ia sangat menjimatkan tenaga.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90