Top Ad 728x90

, ,

Penutupan Cawangan Bank Tingkat Keberkesanan Operasi

bank tutup cawangan



Penutupan cawangan-cawangan bank merupakan satu usaha yang berterusan bagi meningkatkan keberkesanan operasi institusi kewangan itu, kata Persatuan Bank-bank Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (ABIM).

Persatuan terbabit dalam satu kenyataan bersama pada Rabu, berkata kemajuan dan perkembangan dalam teknologi serta pembayaran elektronik membolehkan  kemudahan menjalankan transaksi perbankan tanpa perlu mengunjungi cawangan bank fizikal.

"Transaksi sudah menjadi semakin automatik bagi menggalakkan kecekapan yang lebih baik. Dalam persekitaran ini, bank-bank mula memberi tumpuan kepada platform digital, berbanding dengan cawangan fizikal bagi menyampaikan perkhidmatan mereka kepada pengguna dan perniagaan," kata kenyataan tersebut.

Walaupun terdapat peralihan kepada platform elektronik, usaha menyampaikan khidmat perbankan yang berkualiti tidak akan diabaikan.

"Institusi perbankan akan terus berusaha bagi menyediakan pembiayaan untuk menyokong semua sektor ekonomi. Bank juga akan memastikan bahawa semua lapisan rakyat termasuk yang tinggal di kawasan luar bandar mempunyai akses kepada perkhidmatan perbankan."

Dalam landskap kewangan baharu ini, sektor perbankan agak optimistik dengan  prospek pekerjaan dalam industri, kata persatuan-persatuan itu.

"Untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan, kakitangan bank mungkin perlu dipindahkan dan diberi latihan semula bagi memenuhi tuntutan keperluan industri yang sentiasa berkembang.

Industri perbankan akan meningkatkan fokus dalam bidang-bidang seperti pengurusan risiko, pemantauan penipuan, laporan pengawalseliaan, pematuhan pencegahan pengubahan wang haram, keselamatan siber dan teknologi maklumat.

"Anggota kami mempunyai set strategi dan rancangan mereka sendiri dengan mengambil kira urusan keperluan tenaga kerja berdasarkan matlamat perniagaan masing-masing," kata persatuan itu.

Sektor perbankan adalah salah satu sektor berasaskan pengetahuan dan  memiliki produktiviti yang tinggi dalam ekonomi ini, ia merangkumi 72 peratus tenaga kerja berkemahiran tinggi berbanding sektor kewangan yang lain. 

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90