Perubahan Jadual ETS KTMB Mulai 1 Ogos 2024

 




Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) hari ini mengumumkan akan memperkenalkan jadual baharu perkhidmatan ETS bermula 1 Ogos 2024.
Dalam satu kenyataan, KTMB berkata laluan KL Sentral-Ipoh-KL Sentral dan KL Sentral-Butterworth-KL Sentral akan mempunyai 10 perjalanan sehari, laluan KL Sentral-Padang Besar-KL Sentral akan mempunyai lapan perjalanan sehari, manakala Gemas. -Butterworth-Gemas dan Gemas-Padang Besar-Gemas, dua kali perjalanan sehari.
“Penjadualan semula ini mengambil kira penyiapan projek naik taraf Landasan Berkembar Lembah Klang (KDVT) Fasa 1 di sektor Rawang-KL Sentral.
"Kesalinghubungan perkhidmatan ETS dengan perkhidmatan kereta api lain seperti Komuter Utara, Ekspres Selatan dan Ekspres Rakyat Timuran di stesen utama turut menyumbang kepada jadual baharu itu," katanya.
Menurut KTMB, ia juga akan memperkenalkan enam perkhidmatan ETS Ekspres daripada 32 perkhidmatan sedia ada untuk sektor KL Sentral-Ipoh-KL Sentral, KL Sentral-Butterworth-KL Sentral dan KL Sentral-Padang Besar-KL Sentral.
“Kereta api ekspres ini hanya akan berhenti di stesen utama dan mengambil masa dua jam bagi sektor KL Sentral-Ipoh, tiga jam 30 minit bagi sektor KL Sentral-Butterworth, dan empat jam 50 minit bagi sektor KL Sentral-Padang Besar.
"Melalui penjadualan semula dan pengenalan enam perkhidmatan ekspres ini, penumpang dapat menjimatkan masa perjalanan ke destinasi mereka. Ia juga bertujuan menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam berasaskan rel dengan selesa dan selamat," kata KTMB.
Ia menambah bahawa tiket untuk ETS dan KTM Intercity untuk Ogos hingga November 2024 akan mula dijual mulai jam 12 tengah hari pada 30 Mei.
KTMB juga menasihatkan pengguna untuk merancang perjalanan mereka dan membeli tiket lebih awal, terutamanya semasa cuti umum dan cuti sekolah.
Orang ramai digalakkan untuk membeli tiket secara dalam talian melalui aplikasi KTM Mobile (KITS) atau laman web KTMB di www.ktmb.com.my untuk transaksi tanpa tunai yang lebih pantas dan mudah, tambah kenyataan itu.
Sumber : Bernama
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url