Top Ad 728x90

, ,

KKM cari alternatif jika kebolehjangkitan COVID-19 meningkat

 

Kementerian Kesihatan (KKM) akan mencari serta melaksanakan strategi lain jika kadar kebolehjangkitan COVID-19 di negara ini meningkat dalam tempoh dua minggu ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata ketika ini, KKM akan memantau keadaan kes harian.

"Jika perkembangan kes harian lebih kurang sebagaimana yang kita jangkakan, kita boleh hidupkan kembali ekonomi kita.

"Namun, jika kes itu bertambah, kita kena fikirkan atau menggunakan strategi lain," katanya pada sidang media harian COVID-19, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, ketika ini, kadar kebolehjangkitan adalah pada 0.96 dan KKM menjangkakan ia antara 0.95 hingga 1.05 menjelang 23 Disember ini.

Beliau berkata, jika kadar kebolehjangkitan itu pada angka berkenaan, KKM menjangkakan jumlah kes harian antara 845 hingga 1,700.

Katanya, ketika ini ada kelonggaran apabila ada kawasan yang kembali kepada Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) sejak Isnin, namun orang ramai perlu memastikan mereka tidak terdedah kes positif selain mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) dikeluarkan kerajaan sebelum ini.

Dr Noor Hisham berkata demikian ketika mengulas kelonggaran terhadap penduduk untuk merentas sempadan biarpun mereka tinggal di kawasan yang masih dilaksanakan PKPB.

Beliau menegaskan, pelaksanaan PKPB sebelum ini adalah untuk mengimbangi antara keselamatan nyawa rakyat dengan kehidupan mereka, berikutan sektor ekonomi masih dibenarkan beroperasi manakala kebanyakan sektor sosial ditutup.

Katanya, pelaksanaan PKPB sejak 14 Oktober di Sabah dan Selangor, diikuti beberapa negeri kira-kira dua minggu selepas itu, membantu menghalang peningkatan kes jangkitan COVID-19 yang pesat.

"Pun begitu, kadar kebolehjangkitan perlu dikurangkan. Jika ia boleh dilaksanakan, kita boleh melandaikan lengkuk jangkitan.

"Justeru, kita perlu meningkatkan usaha dan KKM memerlukan kerjasama sepenuhnya daripada orang ramai," katanya.

Sumber : Berita Harian

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90